Boekrecensie: ‘Americana outlaws’

Door Wiebren Rijkeboer
Dit keer geen plaatrecensie maar een boekbespreking. Waarom? Nou, net als in de muziek is het wel eens goed om het gangbare pad te verlaten en dit boek heeft mij enorm geholpen en geboeid. Geholpen in de eeuwige zoektocht naar goede en vooral ook onbekende muziek. En dan ook nog uit mijn favoriete tijdspanne: eind jaren zestig, begin jaren zeventig.

Ik was volledig onbekend met artiesten als Willis Alan Ramsey, Larry Jon Wilson, Ron Nagle, Marc Benno, John Simon en anderen. Het is dan heerlijk om naar de besproken platen op zoek te gaan, ze (helaas niet in alle gevallen) te vinden en ze te ontdekken bij het afluisteren. En er zitten echt prachtige platen bij. Ook komen er bekendere artiesten langs: Lee Clayton, Dan Penn, Mickey Newbury, John Stewart, waarbij je met de verhalen en beschrijvingen in het boek hun platen herontdekt of ze met nog meer bewondering beluistert. Bijvoorbeeld John Stewart’s ‘California Bloodlines’: wat is dat toch een meesterwerk.

Geboeid omdat alle besproken singer-songwriters een verhaal hebben. Grillige, onvoorspelbare, bewogen levensverhalen vol drank, mislukte relaties en vooral ook liefde voor muziek. En dan ontstaat er vanuit die achtergronden een plaat en vaak is dat een geweldige plaat die niet meer geëvenaard wordt door de betreffende artiest. Overeenkomst tussen de vijftig besproken artiesten is meestal een te vroege dood en het zijn bijna allemaal mannen. Slechts Barbara Keith en Judee Sill vertegenwoordigen de dames.

Dit boek leest heerlijk spannend weg en is een geweldig kompas naar vergeten klassiekers. Willis Hoover, Don Nix, Jim Sullivan, Joe South etc. Heere Heeresma schreef ‘Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming’, maar dit zijn zwaarmoedige verhalen bij de zoektocht naar prachtige, onbekende muziek. Warm aanbevolen dus.
Ron Jans

‘Americana outlaws’ verscheen bij Uitgeverij kleine Uil
ISBN: 9789492190543